Kloos Kinderdijk. De Naamloze Vennootschap F. Kloos en Zonen's Werkplaatsen te Kinderdijk dankt haar ontstaan aan de ondernemingsgeest en het koopmanschap van FLORIS KLOOS, de overgrootvader van de latere directeur, de heer A. J. PRINS VISSER. FLORIS KLOOS was op 8 januari 1810 te Ameide geboren en ontving bij zijn doop de namen vanFLORIS VINK. Volgens het boek van Ir. Boersma 'Alblasserdams heden en verleden' stelde hij later geen prijs meer op de voornaam VINK en wenste alleen maar FLORIS KLOOS te heten. Hij oefende in zijn geboorteplaats het beroep uit van molenmaker. Toen Koning Willem 1 in het begin van de negentiende eeuw een wet ondertekende, waarin het verstrekken van rijkssubsidie voor de vaart op Indië werd geregeld, betekende dit voor de langs de Noord, Maas en Lek gelegen scheepswerven een sterke opleving. De bestaande werven breidden zich uit en nieuwe scheepswerven ontstonden om de door de subsidie sterk gestegen vraag naar scheepsruimte te kunnen opvangen. Daarvan was weer het gevolg, dat er een grotere behoefte ontstond aan houtzaagmolens, want iedere zichzelf respecterende scheepsbouwer wenste de beschikking te hebben over een eigen houtzaagmolen. De molenbouwers in de buurt van de scheepswerven kwamen dan ook volop in het werk te zitten. Bij FLORIS KLOOS, die deze ontwikkeling in zijn vak vanuit Ameide met veel belangstelling gadesloeg en blijkbaar een goed zakelijk inzicht had, rijpte het plan om van Ameide naar Kinderdijk te verhuizen om daar de molenbouw in de onmiddellijke omgeving van de scheepswerven voort te zetten. In 1842 bouwde FLORIS KLOOS de imposante houtzaagmolen 'Ons Genoegen' voor CORNELIS SMIT (de Oude Werf). Op de gedenksteen in de zijgevel stond: "De legger van de eerste steen De balken werden met kettingen de molen ingetrokken en verwerkt met 6 houtzaagramen. In 1843 kocht bij een driehoekig stuk grond aan de Kinderdijk en vestigde zich aldaar als molenbouwer. De houtzaagmolen van de vroegere houthandel VAN HAAFTEN, werd door KLOOS gebouwd. Intussen was er een grote opleving gekomen bij de scheepswerven en achtte de heer KLOOS het blijkbaar lucratiever om van de molenbouw af te stappen en zelf de vervaardiging van houten schepen ter hand te nemen. Gebouwd door KLOOS KINDERDIJK: De Nijverheid, het eerste schip wat bij Kloos-Kinderdijk gebouwd werd.
Daarna ging KLOOS allengs over tot de staalconstructie, eerst voor dokken, sluisdeuren en stukcomplexen, later ook voor bruggen. De in 1866 geleverde sluisdeuren in de Willemsluizen van het Noordhollands Kanaal werden door KLOOSgemaakt evenals verschillende dokken voor de gemeente Rotterdam. Ook werden wel stalen meerboeien voor de havens vervaardigd. Na de dood van de oprichter werd het bedrijf in hoofdzaak voortgezet door zijn zoon, eveneensFLORIS KLOOS geheten. Toen in de zeventiger jaren door Rijkswaterstaat, Nederlandse Spoorwegen en gemeenten werd overgegaan tot de overbrugging der rivieren, legde KLOOS zich meer toe op de bouw van bruggen, zoals die over de IJssel bij Kampen welke van prachtige toegangspoorten voorzien was. De Donge-spoorbrug bij Geertruidenberg hoort op de Rijksmonumentenlijst, een technisch monument van de hoogste klasse. Het schip 'Bok Atlas' werd als bouwnummer 5.790 gebouwd bij KLOOS KINDERDIJK. Nu, augustus 2004, wordt er gewerkt aan een verhuizing van MERCON (KLOOS) naar het voormalige terrein van scheepswerf van der Giessen de Noord te Krimpen aan den IJssel. Mei 2017:Op het terrein van MERCON staan nog altijd oude loodsen, er zijn nog geen plannen voor dit gebied. In 2018 zal er in Alblasserdam een fototentoonstelling plaats vinden van KLOOS KINDERDIJK. |