Bouwnummer 870 ABEL TASMAN.

Gebouwd in opdracht van NVS te Rotterdam.

Bouwnummer 870 s.s. "Abel Tasman" is om meerdere redenen een markant schip in de historie van "van der Giessen de Noord".

Als containerschip voor de lange intercontinentale routes was het een zogenaamd 2e generatie containerschip; echter voor de werf was dit het eerste schip van dit type. Door dit contract kreeg GN weer de aansluiting op een enige jaren eerder ingezette ontwikkeling van vrachtvervoer per containers. Na deze opdracht konden dan ook nog meerdere containerschepen worden gebouw.
Het ontwerp van het schip was afkomstig van de Duitse werf "Blohm & Voss" die een indentiek schip hebben gebouwd onder de naam "Sydney Express" voor de Duitse rederij HAPAG Lloyd. De "Abek Tasman" werd in opdracht gegevens door de VNS, later opgegaan in het Nedlloyd concern. Beide schepen zijn gebouwd voor de dienst op Australië. Dut betekende o.a. dat één volledig ruim werd ingericht voor koelcontainers t.b.v. fruit transport.
De grootte van het schip, lengte over alles 225,87 m. en breedte 30,50 m. maakte een aanpassing van helling 5 noodzakelijk. Het was daarmee op het moment van bouwen het grootste schip uit de historie van de werf, en stelde dus de hoogste eisen aan de kennis en ervaring van het GN personeel. De gezamenlijke inzet van alle betrokkenen leidde gedurende een zeer warme zomer tot wat op 19 augustus 1970 een hoogtepunt had moeten worden: de tewaterlating.
Echter wat er ook gedaan werd en zelfs drie dagen later herhaald: het schip verschoof slechts enkele centimeters. Besloten werd de goten en sleden onder het schip te verwijderen en het schip opnieuw "op smeer" te zetten. Een omvangrijk karwei in continudienst uitgevoerd waarbij het schip beurtelings BB en SB werd opgevijzeld door een groot aantal hydraulische vijzels. Dit leidde uiteindelijk 4 weken later tot een geslaagde tewaterlating.
Uit laboratorium onderzoek is gebleken dat het zware gewicht van het schip op het vet had gedrukt tijdens de warme zomerperiode. Dit had tot gevolg dat het vet was omgezet in een stopverfachtige substantie die het schip had vastgelijmd in plaats van te smeren.
Na die oponthoud in een verder voorspoedig bouwverloop konden de werktuigbouwers zich uitleven. Het is het laatste stoomturbine gedreven schip dan GN gebouwd heeft. Een stoomturbine-installatie is veel gecompliceerder dan een dieselvoortstuwing met name door het grote aantal gecompliceerde regelsystemen. Daar het schip teven aan de toen vrij nieuwe eisen voor een onbemande MK moest voldoen betekende het inbedrijfstellen van dit schip een enorme uitdaging.
De proeftocht verliep echter vlekkeloos.
De teleurstelling was dan ook groot toen bij inspectie van één der tandwielkasten schade bleek te zijn ontstaan.
Echter ook het uit- en inbouwen van een nieuwe tandwielkast werd op de GN wijze aangepakt en het schip kon op 19 maart 1971 aan de opdrachtgever worden overgedragen.

 

GN: van der Giessen de Noord.
BB: Bakboord.
SB: Stuurboord.
MK: Machinekamer.

Terug naar schepen van der Giessen de Noord bouwnummers 800 tm 999.

Terug naar "Home".

Terug naar "Werf de Noord".