Bouwnummer 935, KONINGIN BEATRIX.

Gebouwd in opdracht van
Stoomvaart Maatschappij Zeeland te Rotterdam.

Bouwjaar: 1986.

Lxbxhxdg.: 161,80 (146,77) x 27,65 x 18,52 x 6,201.
31.189 BRT 15.170 NRT 3.060 DWT
557 passagiers in hutten, 559 passagiers in cabines, 1.543 dekpassagiers, 220 personenauto’s, 80 trailers, 21 kn.
24.348 EPK, 17.909 kW, 4 x 8 cyl, 4 tew, vertraagd naar 2 schroeven, M.A.N. 8L40/45, M.A.N.-B&W Diesel G.m.b.H., Augsburg.
25-01-1985 kiel gelegd, 
09-11-1985 gedoopt KONINGIN BEATRIX door H.M. Koningin Beatrix en te water gelaten, 
11-04-1986 t/m 15-4-1986 proefvaart, 
16-04-1986 opgeleverd aan Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” (N.V. Koninklijke Nederlandsche Postvaart), Hoek van Holland, 
22-04-1986 in dienst gesteld op de route Hoek van Holland-Harwich.
1-1989 in de kleuren van de Crown Line.
01-09-1989 verkocht aan Stena AB, Gothenborg, geregistreerd bij Stena Line B.V., Hoek Van Holland.
14-06-1997 in charter als hotelschip te Amsterdam voor de EU conferentie, 
18-06-1997 terug in dienst.
19-06-1997 geregistreerd te Londen, thuishaven bleef Hoek van Holland.
22-06-1997 1e aankomst te Fishguard, 
27-06-1997 in dienst gesteld tussen Pembroke Dock en Rosslare.
03-07-1997 in dienst tussen Fishguard en Rosslare.
03-08-1997 tijdens een storm te Rosslare op de pier verdaagd, passagiers en lading gelost te Dublin, gerepareerd te Liverpool, 
08-08-1997 weer in dienst.
14-08-1997 thuishaven Londen-U.K.
13-07-1998 in charter Cork-Roscoff voor de Tour De France.
12-03-2003 dienst Fishguard-Rosslare.
13-03-2002 herdoopt STENA BALTICA, thuishaven en vlag: Nassau-Bahamas.
21-03-2002 dienst Karlskrona-Gdynia.
2-2005 bij scheepswerf Remontowa, Gdansk, Polen voor verbouwing, in de kleuren van Polferries gebracht en herdoopt SKANDINAVIA.

Volgens een nieuwe bron was er al een STENA BALTICA, deze heeft nu de naam SKANDINAVIA en vaart voor Polferries.
De voormalige KONINGIN BEATRIX zou nu varen onder de naam STENA BALTICA.

Terug naar schepen van der Giessen de Noord bouwnummers 800 tm 999.