Bouwnummer 572 PORT LYAUTEY of MILDRED.

m.t. MILDRED (1)   5282445   1938-1938   tankschip
Gebouwd 1938, N.V. Industrieële Mij. "De Noord", Alblasserdam (572) 587 BRT   345 NRT   704 DWT
57,64 (53,81) x 8,49 x 3,41 x 3,355 10 ladingtanks, 995 m3, pompcapaciteit 140 ton/uur, stoompomp 100 ton/uur, verwarmingsketel v.o. 53 m2, 29 ton bunkers, verbruik 2 ton/dag, 8,5 kn.
400 EPK, 94 MN, 8 cyl, 4 tew, 280 x 430, 300 omw/min., Humboldt-Deutz Motoren A.G., Keulen.
1937 besteld, 22-6-1938 te water gelaten als MILDRED voor N.V. Tank Kustvaart, Rotterdam, 
11-7-1938 overgenomen door Phs. van Ommeren.
11-10-1938 proefvaart, 12-10-1938 opgeleverd (LR) als PORT LYAUTEY aan "Soflumar" (Société d'Armement Fluvial et Maritime), Rouen-Frankrijk.
1940 onder Engelse vlag gebracht bij Ministry of War Transport,  Glasgow, in beheer bij: Phs. van Ommeren (London) Ltd.
Tijdens de 2e wereldoorlog gezonken bij Brest, 1946 gelicht, 17-9-1946 te Alblasserdam voor reparatie, 1946 terug als PORT LYAUTEY bij "Soflumar" (Société d'Armement Fluvial et Maritime), Rouen-Frankrijk.
27-10-1947 gestrand bij Bernvik Island, aanvankelijk door de eigenaar opgegeven, later vlot gebracht en na reparatie weer in de vaart.
1959 nieuwe motoren geplaatst: 750 EPK, 6 cyl, 4 tew, 320 x 450, Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Keulen NE-59, verbruik 2 ton/dag, 8,5 kn.
5-2-1965 verkocht aan Aegean Steam Navigation Typaldos Bros. Ltd., Piraeus-Griekenland, herdoopt PIRAEUS.
1968 verkocht aan G. Kalogeratos & Co., Piraeus-Griekenland, bleef in de vaart als PIRAEUS.
1974 gesloopt te Griekenland.

Opmerking: bouwnummer 572 en 577 zou hetzelfde schip zijn.

Terug naar bouwnummers 501 tm 600.